Persze elképzelhető az is, hogy a teleszkópok öregedtek el, de legtöbb esetben a "door stop"-nak nevezett, talán gumibaknak nevezhető dolgok mennek tönkre. Az első esetben érezhető ellenállást tapasztalunk, amikor mozgatjuk az ajtót, tehát a teleszkóp rendben van. Azonban ha az ajtó nem áll meg adott pozícióban, akkor ezek a gumiból készült, és a teleszkóp végébe paszírozott tömbök használódtak (morzsolódtak) el az évek során:
Ha valaki külföldiül szeretne rákeresni beszerzés céljából, akkor a következőket kell beírnia a gugliba:
DOOR BRAKE HINGE CHECK STRAP
Nálam pl így nézett ki a jobb első gumi (a sárga már az új gumi az alumínium persellyel):
A bal első ajtón szinte semmi nem maradt, csak egy vékony csík alul:
A hátsó ajtók sem jártak jobban, a jobb hátsóban még a rögzítő csavar is kiesett, emiatt a gumi egész jó állapotban volt, viszont a teleszkóp szabadon garázdálkodhatott, nem rögzítette semmi az ajtó felőli végét:
A fenti fotókon látható a kicserélt gumitömb az új persellyel, illetve az is, amikor már a helyére került az ajtóban. No de hogy ide eljussunk, lássuk mire is lesz szükségünk.
Elsősorban időre, mivel nem egy bonyolult feladat előtt állunk, az ördög a részletekben lakozik.
Hozzávalók:
- T15-ös torx fej
- T20-as torx fej
- T30-as torx fej
- 10-es hatszögletű krova fej
- 11-es hatszögletű krova fej
- kis lapos csavarhúzó
- csillagfejű csavarhúzó
- ajtókárpit (patent) leszedő
- szappanos víz
- kalapács
- satu
Essünk neki!
Első dolog az áramtalanítás, mert szét fogjuk csatlakoztatni az ajtó légzsákok vezetékeit. De mielőtt még ezt megtennénk, engedjük le az első ablakokat teljesen, így könnyebb a szerelés - legalábbis szerintem. Figyelem! Mivel az enyém E66-os, a hátsó ajtók ablakait maximum félig engedjük le, mert nem lesz elég helyünk dolgozni!
Akksi saru (negatív) levétele a 10-es krovával, majd biztonságosan elkülönítése az akkumulátortól.
Az első ajtók burkolatát 5 darab csavar tartja:
A hátsókat csak 3:
Trükk az 1. jelű csavar burkolatának kipattintásához: nem kell alányúlni csavarhúzóval, mivel a fészke a nyitó fogantyú felé be van vágva. Így ha az ellentétes oldalon megnyomjuk, kifordul szépen:
Használjuk a megfelelő torx fejeket (20-as az ajtó fogantyúnál, 30-as a többi helyen, illetve egy kis csillagfejű csavar az első ajtóknál az 5. pozícióban)
A csavarok eltávolítása után patent kiszedővel lazítsuk meg az ajtót tartó patentokat körben:
Az ajtót fent tartják fém kapcsok azokról óvatosan leemelve eltávolítható a burkolat az ajtótól. Csak épp emeljük el mivel néhány vezetéket illetve az ajtónyitó bowdent szét kell csatlakoztatnunk:
Az 1-es a modul felső csatlakozója a 2-es a légzsáké, a 3-as a bowden. Az első ajtóknál egy kis lapos csatlakozót találunk még a hangszórókhoz, illetve a belépő fényhez, ezeket is húzzuk szét. Miután semmi nem akadályozza, távolítsuk el az ajtó burkolatot és rakjuk biztonságos helyre.
Most szükségünk lesz a 11-es hatszögletű fejre, hogy a hangszigetelő panelt is eltávolíthassuk. Ezt elforduló műanyag betétek tartják, mindegyiket el kell fordítani 90°-ban nyitó irányba (óramutató járásával ellentétesen):
Bontsuk az 1-es csatlakozót és akasszuk ki az ajtónyitó bowdent (2-es) a fészkéből. Elvileg most már félre tudjuk hajtani úgy a panelt, hogy hozzáférjünk az ajtóhatároló teleszkóphoz. Ha szükséges, a modulról húzzuk le a megfelelő csatlakozót, hogy több helyet nyerjünk.
A hátsó ajtóknál bonyolultabb a helyzet, mivel ehhez a lépéshez először le kell vennünk a rolókat tartó keretet és a mozgató motorokat. Mivel először csináltam ezt, odakészítettem a laptopot és követtem az utasításokat, melyeket egy youtuber szerelő adott:
Végülis nem olyan bonyolult a dolog mint amilyennek elsőre látszik. Első körben kivesszük a fotón látható csavarokat:
Ezután levesszük a mozgó és a fix ablakot elválasztó rész burkolatát. Figyelem! Könnyen törik, nem szabad feszegetni! Először lefelé kell húzni (1-es jelzi), majd amikor már a felső recés rész alá ér, óvatosan az egyik oldalon el kell kezdeni kipattintani (2-es):
Ezzel hozzáférünk még két csavarhoz, egy fent található:
Egy pedig lent:
Most hasonló módon el kell távolítani az ajtó első részén található burkolatot, hogy hozzáférjünk a keretet tartó három csavarhoz:
Ezt követően kiszedjük a motorokat tartó négy csavart:
Levesszük a csatlakozókat:
Most már csak a vezérlő kábeleket rejtő vékony alumínium csövek kiszabadítása következik, gondosan nézzük végig mindegyiket és pattintsuk ki őket a műanyag foglalatokból.:
Kissé jobbra mozgatva az egész egység leemelhető az ajtóról:
Ezután hasonlóképpen mint az első ajtónál, csatlakoztassuk szét a megfelelő dolgokat és lazítsuk ki a burkolatot tartó patenteket.
Láthatóvá válik a cél, az ajtó határoló teleszkóp vége, melyet egy csavar tart. Nekem nem volt megfelelő méretű fejem, így egy sima 10-es hatlapfejű dugós kulccsal lazítottam le (ennél az ajtónál teljesen eltűnt a gumi):
A karosszériához rögzítő csavart kiszedve és a gumi burkolatot óvatosan az ajtóba nyomva a teleszkóp könnyedén kiemelhető. Erre azért volt szükség, mivel az új gumi annyira passzos, hogy kézzel egyszerűen nem bírtam a helyére tolni:
Előkészítettem a szereléshez az alkatrészeket:
Hogy könnyebben csússzon a helyére az új gumi, megtisztítottam a régi szennyeződésektől a teleszkóp végét és szappanos vízzel kentem be mind azt, mind a gumit. Satuban pillanatok alatt a helyére sikerült nyomni. Beleszorítottam a perselyt is:
Ment minden vissza a helyére és a fotók időbélyegzője alapján a normaidőm (a hátsó ajtó esetén) 2 óra 10 perc lett. nem is olyan rossz :)