A Hetes, avagy egy E66-os élete

A Hetes, avagy egy E66-os élete

Kis ujjgyakorlat

Termosztátok cseréje

2020. október 22. - seepheerd

Ha elindulás után a városból kiérve nem ezt látjuk a fordulatszámmérő jobb alsó részén (a sebesség/fordulatszám most nem releváns),

term0b.jpg

Akkor két dolog lehetséges: olyan hideg van, hogy befagyott a pokol is, vagy meghalt a termosztát (lehet más ok is, de ez a kettő a legvalószínűbb).
Az alábbi fotón látszik az a két nyíl közé eső terület, amely ha látható, akkor azt mutatja, hogy a motor még nem üzemmeleg. Amíg az világít, addig nem illő abba a tartományba forgatni a motort - legalábbis a manuál szerint. Én 2000-es fordulat fölé sem nagyon szeretem kergetni az autót, de hát az biztosan csak egy régi beidegződés, még az E46-ból hoztam magammal.

term0.jpg

Mivel egy ideje nekem sem aludt ki az a csík, (fűtés persze azért volt), jobbnak láttam minél előbb beszerezni a termosztátokat, mert ugye kettő van: egy az EGR hűtőn egy pedig a motoron, a vízpumpa közelében.
(Sok helyen javasolják termosztát csere esetén a vízpumpa, ékszijjak és esetleg egyéb csövek cseréjét is megejteni, amit pl. az E46-nál megfogadtam, de itt tudtam, hogy nem olyan régen történt vízpumpa csere)

A TIS tanulmányozása során egyre erősebbé vált az érzés: ezt én is meg tudom csinálni (nem utolsó sorban az E46-os 3000-es dízeljén már megcsináltam, korábban.)
Leeresztjük a hűtőfolyadékot, kikapjuk a hűtő ventilátort, és az EGR hűtőt, szétcsatlakoztatunk még pár csövet és már hozzá is fértünk mindenhez. Ez az elmélet. :)

Az egyik legfontosabb szerszám -általam korábban az E-46-hoz beszerzett- ellentartó kulcs. E-bay-ről fillérekért lehet hozzájutni, a kiválasztás szempontja egy dolog legyen: a lehető leghosszabb "nyél", bár a rövidebbeket (mint az enyém is) ki lehet támasztani. Külföldiül a "32mm hub wrench"-re kell rákeresni és a lényege az, hogy megfelelően vékony (a főtengelyre kiképzett "anya" is vékony), illetve a kulcs Z alakban hajlított profilú, így könnyebb hozzáférést biztosít a helyhez, ahova illeszteni kell:

term0c.jpg

Lássuk hát a motort:

term1.jpg

Első körben a motor burkolatot, valamint a hűtő burkolatot kell eltávolítani, mivel a nyíllal jelölt részhez (a ventillátor tengelye) kell majd hozzáférnünk:

term2.jpg

Valami ilyesmit látunk most, legalábbis 3000-es dízel esetén:

term3.jpg

Ha még nem engedtük le a hűtőfolyadékot, tegyük meg most. Nyissuk ki a szellőző csavarokat és a hűtő alján nyissuk ki a leeresztő csavart. Ez utóbbihoz (no és a további munkákhoz is) el kell távolítanunk az alsó motor burkolat első részét (fotó a Tis-ből):

1-alsoburkolat.JPG

A hűtőfolyadék leengedéséhez -esetünkben- 4 dolog szükséges:
1 - Kinyitjuk a kiegyenlítő tartály kupakját
2 - Alul megnyitjuk a leeresztő csavart:

1-hutoalsoleereszto.JPG3 - lehúzzuk a termosztátról a csöveket:
3-teromsztatcso.JPG
4 - Kinyitjuk az EGR termosztát légtelenítő csavarját
3-teromsztatlegtelen.JPG

Ezután vegyük le a szívócső elemét a könnyebb hozzáférés miatt:

1-levegobe.JPG

Megjegyzés: ha teljesen le szeretnénk engedni a hűtőfolyadékot, a blokk oldalán található csavart is ki kell vennünk:
3-blokkleereszto.JPG


Azok a szerencsések, akik elektromos hűtőventilátorral szerelt kocsival rendelkeznek, most ihatnak egy sört. Vagy kávét. A "mechanikus" meghajtású sorstársaknak: riadó!
Elő a kulcsokat! A hajlított, vékonyabbal rátartunk a belső, vízpumpa tengelyén található anyára, egy másikkal pedig megpróbáljuk elfordítani a ventilátor tengelyét, ne feledjük: az óramutató járásával megegyezően! Hogy miként lazítjuk meg, azt mindenki maga dönti el, nekem rá kellett húznom a lazító villáskulcsra egy másfél méteres csövet, mert mint kiderült, a - gondolom korábbi- vízpumpa cserekor vágóval összeütötték a két anyát. Hogy azt miért? Kérdés... ugyanis ha a ventilátor forog, állandóan ráhúzza magát az anyára, nem fog soha lepörögni.

wrench.jpg

Miután le tudtuk csavarni a ventilátort, húzzuk ki a burkolatával együtt, de előtte ne feledjük lecsatlakoztatni róla az AUC szenzort.

term4a.jpg

Vegyük le az EGR hűtőt (1) úgy, hogy szétcsatlakoztatjuk a 2-es számú csövet és kivesszük a hűtőt tartó csavarokat (a vastag nyíllal jelölt részen is bújik egy). Vegyük le a hűtőt az EGR-rel összekötő rézcsőről (3-as bilincs) :

4-egrtermosztateltav.JPG

term8.jpg

 

Most egy ilyen kép tárul elénk - elvileg -, a bekarikázott rész a termosztát:

termoszt.jpg
Csavarjuk ki a négy csavart, csatlakoztassik le a két csövet és távolítsuk el a régi termosztátot. Tisztítsuk meg a blokkon a felületet:
term7.jpg

Jöhet az új termosztát, ellenőrizzük a tömítőgyűrű meglétét!

term6a.jpg

A csavarokkal rögzítsük az új termosztátot a helyére (előtte célszerű a felső csövet rádugni!), majd az alsó csövet is csatlakoztassuk. Addig nem tökéletes az illeszkedés és a zárás, amíg a csővég rögzítő rugós gyűrűje pontosan nem kattan a helyére! 
Cseréljük le az EGR hűtőn is a termosztátot (takarítsuk ki az EGR-t, ha szükséges), majd mehet minden vissza a helyére:

term9.jpg

Nincs más hátra, mint újra feltölteni a rendszert hűtő folyadékkal. Ennek a menete a következő:
- A tágulási tartály feltöltése előtt kapcsoljuk be a gyújtást (a motort nem kell elindítani!)
- Állítsuk a fűtést maximálisra (a befúvást alacsonyra). Ez azért fontos, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a fűtőszelepek NYITVA vannak és a segédvízszivattyú be van kapcsolva.
- Töltsük fel a tágulási tartályt maximumig.
- Nyitott kiegyenlítőtartály sapkával indítsuk be a motort, járassuk alapjáraton 1 percig és állítsuk le.
- Töltsük fel a hűtőfolyadékot a maximális szintre megint, és zárjuk le a kupakot.
- Járassuk a motort működési hőmérsékletig, vagyis gyakorlatilag addig, amíg a termosztát ki nem nyílik. Legegyszerűbb egy próbakör megtétele. Ekkor ki kell aludnia a fordulatszámmérőn az üzemi hőfok alatti hűtővizet jelző csíknak.
- Ellenőrizzük az esetleges szivárgásokat. (NE nyissuk ki a tágulási tartály kupakját, ha a hűtőfolyadék forró!)

Röviden, tömören ennyi.

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://730ld.blog.hu/api/trackback/id/tr1016237586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása