A Hetes, avagy egy E66-os élete

A Hetes, avagy egy E66-os élete

Fékbetét és tárcsa csere

2020. szeptember 10. - seepheerd

 

Egy ideje lassú haladáskor csikorgó/súroló hang hallatszott a bal hátsó kerék felől, aztán meg a fékbetétek is kopottnak tűntek (bár a szerviz menüben még jócskán volt km a cseréig - talán nem nullázták előzőleg?), gondoltam lássuk mi az ábra, közben cseréljünk betétet és tárcsát is.

Egyébként hasonlóképp kell cserélni az összes 2002 - 2008 között gyártott E65/E66 modelen a fékbetéteket. Maga a fékbetét csere kb. egy órás folyamat, de tökölősen is belefér kettőbe. A leíráshoz mellékelt fotók ne tévesszenek meg senkit, az első és a hátsó fékbetétek is cserélve lettek, kis időkülönbséggel.  Egyelőre csak a hátsó tárcsákat kellett cserélnem, ezért aztán eléggé kevertek a fotók, de a lépések elöl és hátul is ugyanazok.

Amire szükségünk lesz a szereléshez (legalábbis az én módszeremmel):

- kerék ék

- kocsi emelő

- 17-es kulcs a kerékcsavarokhoz és a fékkengyel csavarjaihoz

- 7-es imbusz fej a fékkengyel csapokhoz

- csavarhúzó (jó nagy, lapos fejű)

- csőrös fogó

- 9-es csillagkulcs a légtelenítő csavarhoz

- fém kampó (esetleg gumipók)

- megfelelő méretű műanyag cső a légtelenítő kupakhoz és fékfolyadék felfogó edény

- féktisztító spray

- rézkefe

- rézpaszta

- szilikonos fékpaszta

Amennyiben a kézifékre is rá szeretnénk pillantani, ill. féktárcsa csere is lesz mint esetünkben, a továbbiakban kell még:

- 18-as kulcs a fékkengyel leszedéséhez

- gumikalapács

- 6-os imbusz fej a féktárcsa csavarhoz

- 5-ös imbusz fej a kézifék betétek rögzítő stiftjéhez

- kézifék javító készlet (rugók és stiftek, ha cserélni szeretnénk)

No és ugye fékbetétek, féktárcsák, kopásjelzők, esetleg féktárcsa, valamint ha már több mint négy évesek a fékbetét rögzítő rugók, célszerű azokat is cserélni.


Akkor hát, ahogy az alföldi lovastengerészek roham előtti híres csatakiáltása hallatszik: hegyibe!

Hopp, előtte még egy dolog. A betétek. BMW betéteket rendeltem, érdekes módon a Jurid gyártja azokat, legalábbis a dobozon található címkék ezt sejtetik:

betet1.jpg

betet2.jpg

betet3.jpg

 


Na de mostmár tényleg kezdjük! Első és legfontosabb dolog: biztonság. Senki sem szeretné elveszíteni a munkaujját, no és a feltámadást is sokkal jobb hideg sört hörpölgetve várni, mint egy fejedre pottyant autóval. Emellett a szem védelme sem elhanyagolható szempont...
1. Leparkolunk egy vízszintes, kemény felületre, legmegfelelőbb erre a garázs előtti beton placc.


2. Kitámasztjuk mindkét első kereket elöl/hátul, mivel jelen esetben a kézifék nem lesz segítségünkre.

kerek_2.jpg


3. Meglazítjuk a kerék csavarokat kissé, vigyázva a felni épségére.


4. Megfelelő emelővel (én a kocsi sajátját használtam, mivel a krokodil gyengélkedik egy ideje) felemeljük az autót. Ügyeljünk arra, hogy pontosan az emelési ponton érintkezzen az emelő a karosszériával. Erre egy, a gyári emelő fejének megfelelő mélyedéssel kiképzett és gumírozott rész szolgál. Ha akad a ház körül egy combosabb krokodil emelő, akkor egyszerre emelhetjük meg a kocsi első, vagy hátsó részét, ez esetben az emelési pontokhoz állítsunk bakokat és arra engedjük vissza az autót.


5. Vegyük ki a kerékcsavarokat és vegyük le a kereket. Ez a legtöbb esetben egyszerűen  nem fog sikerülni, többnyire a kerékagyon képződött rozsda miatt. Ilyen esetben fújjunk rozsdaoldót a kerékcsavarok üregeibe és a kerékagy környékére, várjunk 5 percet, majd alul, belülről üssük meg a kereket (figyelem: a gumit, ne a felnit!). A felül, kívülről történő ütés is segíthet, de általában az ellentétes oldali ütögetéssel elég könnyen lelazul a kerék. Miután lejött, toljuk a karosszéria alá az emelő közelében, ez egy extra védelem arra az esetre, ha elszabadulna az emelőről a kocsi.

step1.jpg


6. Ellenőrizzük a féktárcsát, kopás, bemaródás szempontjából, mérjük meg a vastagságát és vessük össze a gyári még megengedett értékkel. Ha annál keskenyebb, akkor az álmoskönyv szerint ilyen esetekben zsebbe nyúlás következik: cserére érettek a tárcsák.


7. Vegyük le a két porvédő sapkát a féknyeregről, majd csavarjuk ki a két vezető csapot a 7 mm-es imbusz fejjel és húzzuk ki a gumi fészekből mindkettőt. Ha nem jönnek ki könnyen, csőrös fogóval segíthetünk a dolgon.

step2.jpg

step3.jpg
8. Vegyük le a fékpofa rugót, csavarhúzóval hátrafelé tolva (alkalmas erre egy nagyra nyitott csőkulcs is).

betet4.jpg
9. Vegyük ki a fékkopás jelző érzékelőjét (jobb hátsó fék esetén) egy csőrös fogóval kifelé húzva. A műanyag része nagyon könnyen törik, így nem árt ha új szenzor kéznél van még akkor is, ha nem kopott el a régi. Ügyeljünk a kis réz klipszre! Itt az első betéteknél eléggé vékonyak a betétek de még nem jelzett az érzékelő. A szerviz menü viszont már 800 km-rel az esedékes csere előtt figyelmeztetett, ügyesen kiszámolta...

betet5.jpg


10. Kövessük végig a szenzor vezetékét, figyeljük meg a rögzítési pontokat és az új vezetéket rögzítsük a megfelelő helyekre (így nem kell emlékeznünk a kábel elhelyezésére), kivéve az utolsót, a légtelenítő csavar helyét. Végül a csatlakozó kis műanyag dobozát kinyitva cseréljük ki a csatlakozókat.


11. Most kivehetjük a féknyerget, de ahhoz hogy könnyen kicsússzon, egy megfelelően nagy méretű csavarhúzóval nyomjuk vissza a fékdugattyút. Ehhez előbb én felhelyeztem a 9-es csillag kulcsot a légtelenítő csavarra, majd csatlakoztattam a régebben fékfolyadék cseréhez gyártott szerkentyűm csövét. Így meglazítva a csavart nem jut levegő a rendszerbe, könnyebb lesz visszatolni a fékdugattyút, emellett leürítünk egy kis régi fékfolyadékot is ahelyett, hogy visszanyomnánk azt a fékfolyadék tartályba. (A fotón látszik a csavarhúzó szára és az, hogy a fékdugattyút befelé tolva a légtelenítő csavarra húzott műanyag csőben megjelent a fékfolyadék)

step5.jpg

Miután teljesen visszacsúszott a dugattyú, zárjuk el a légtelenítő csavart. Most már könnyen leemelhetjük a féknyerget és eltávolíthatjuk a régi fékbetéteket. A féknyerget egy dupla kampós horoggal (esetleg gumipókkal) akasszuk fel a karosszériára úgy, hogy semmiképp ne eshessen le.

step6.jpg
12. A most következő  néhány pont kimarad, ha csak fékbetét cserélünk. Ebben az esetben ugorjunk a 16-os pontra. Ha a kézifékhez is hozzá szeretnénk férni (vagy le kell cserélni a féktárcsát mint esetünkben), akkor vegyük ki a tárcsát pozicionáló csavart egy  6-os imbusz fejjel.

tarcsa0a.jpg
13. 18-as kulccsal vegyük ki a két rögzítő csavart, majd vegyük le a féknyereg tartót. Ezután a féktárcsa levehető.

step7.jpg

Megjegyzés: ha csak a kézifék alkatrészeihez szeretnénk hozzáférni, vagy tárcsát cserélünk (bár azzal mindig együtt jár a fékbetét csere is), akkor a 11-es pont kihagyható.

Persze legtöbb esetben a tárcsa rá van gyógyulva a kerékagyra, használjunk a beragadt kerék levételéhez javasolt módon rozsdaoldót, pár perces várakozás után gumikalapács segítségével ütögessük körbe a féktárcsát, ha szükséges, adjunk még rozsdaoldót a kerékcsavarok nyílásaihoz is. (Tipp: ha már befolyik a kerékcsavar nyílásánál a rozsdaoldó a résbe, azt jelenti, hogy itt már kissé meglazult a tárcsa, ütögessük az ellenkező oldalon)


14. Az 5-ös imbusz fejjel 90 fokban elforgatva a kéziféket rögzítő stift kihúzható. Az én esetemben az egyik hiánya okozta a furcsa zajt, mivel valahogyan kiesett (el is tűnt, csak a rugó összetört darabjait találtam meg a féktárcsában), és ezért nem szorította a kerékagy hátsó részéhez a fékbetétet. Mivel a betét emiatt kifordult az összehúzó rugó hatására, ezért elérte a féktárcsa kézifék betét számára kialakított részét. Ezt hallottuk aztán lassú haladáskor mint egy csikorgó, súroló hangot. A javító készletben található stifttel pótoltam a hiányzó darabot, egyben lecseréltem az összes rugót is a fékpofákon. (Tipp: a stiftek fején filctollal megjelöltem a beakadó "körmök" pozícióját, így aztán berakáskor biztosan 90°-ban fordítottam el azokat, hogy tökéletesen felfeküdjenek a számukra kialakított helyen.)

kezi2.jpg


15. Tegyük vissza a féktárcsát (vagy az újat) és rögzítsük a pozícionáló csavarral. Ne felejtsük a féktárcsát zsírtalanítani féktisztító spray-jel. (Ez különösen igaz az új tárcsákra, ugyanis egyes gyártók olajos bevonattal védik azokat rozsdásodás ellen.)

tarcsa1.jpg

Rakjuk vissza a féknyereg tartót és húzzuk meg a megadott nyomatékkal. 


16. A BMW TIS szerint tisztítsuk meg a fékbetét csere során előírt felületeket.  TIS link: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/

Persze mindenhonnan eltüntethetjük a fékport és egyéb szennyeződéseket (akár le is festhetjük hőálló festékkel a féknyergeket), de egyes felületeken ne alkalmazzunk fizikai tisztítást, mint pl. drótkefét (általában ott, ahol egymáson csúsznak alkatrészek). A TIS-ben erre is találunk tájékoztatást. Emellett nem csak a féktárcsa kerékaggyal és a felnivel érintkező részeit tisztítottam meg, de ugyanígy a felni féktárcsával és a kerékaggyal érintkező részeit is fémtisztára sikáltam és mindegyik kapott egy vékony rézpaszta bevonatot. 

step8.jpg

step9.jpg


17. Ellenőrizzük a fékdugattyú gumi tömítését és távolítsunk el minden szennyeződést róla (és a perem környékéről is). A dugattyú fékbetéttel érintkező felületét is kenjük be finoman hőálló szilikon pasztával (a szilikon nem károsítja a gumit).


18. Miután minden tiszta és a megfelelő felületeket megkentük, pattintsuk be a fékdugattyúba a belső fékbetétet, a külsőt pedig rakjuk rá a féknyereg tartóra úgy, hogy nekifeszüljön a féktárcsának.Helyezzük be a jobb hátsó fékpofába a kopásjelzőt (elöl a bal oldalon található a kopásjelző).

betet6c.jpg
19. Nyomjuk vissza a helyére a féknyerget, majd rögzítsük a vezető csapokkal amelyeket a megadott nyomatékra húzunk. Rakjuk vissza a porvédő kupakokat.


20. Nyomjuk a helyére a fékpofa rugót, majd a kopásjelző rögzítőt húzzuk rá a légtelenítő csavarra (a 10-es pont szerint a csatlakozó és a vezeték többi része már a helyén van).

betet7.jpg
21. Rakjuk fel a kereket, átlósan helyezve be a csavarokat és húzzuk meg. Engedjük a talajra a kocsit és nyomatékkulccsal húzzuk meg a felni csavarokat (a 19"-os meghúzási nyomatéka 140Nm)

tarcsa2.jpg
22. Indítsuk be a motort és néhányszor nyomjuk meg a fékpedált. Miután rendesen felkeményedett, ellenőrizzük a fékfolyadék szintet a tartályban!


23. Guruljunk a kocsival és figyeljük, hogy hallunk-e súrlódó zajokat. Pár kilométer vezetés után ellenőrizzük azt, hogy nem melegszenek a felnik a normálistól eltérő mértékben.


24. A szerviz memória első és/vagy hátsó fékbetét kilométer számlálóját nullázzuk a következő módon:

  • - Adjuk rá a gyújtást és nyomjuk meg a start gombot (de nem lépünk a fékre közben, nem kell elindítani a motort), miközben nyomva tartjuk a napi kilométer nullázó gombját.
  • - A bal oldali órában feltűnő menüben menjünk lefelé az (angol nyelv esetén) "R.brake" menüpontra, majd itt hosszan nyomjuk a nullázó gombot. Ekkor a jobb oldali órában feltűnik a "RESET R. brake" felirat, amelyen szintén hosszan nyomjuk a nullázó gombot.

breset.JPG

(R.brake a hátsó fékeket jelöli, Fr. brake pedig az első fékbetéteket)

  • - Az OK-ra nyomva beállítottuk a hátsó fék számlálót, ha szükséges az első féket is intézzük el ugyanígy. Ezután kivehetjük a kulcsot.


Nagyjából ennyi lett volna, észrevétel, hozzászólás, tipp/trükk jöhet!

A bejegyzés trackback címe:

https://730ld.blog.hu/api/trackback/id/tr6116196714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása