A Hetes, avagy egy E66-os élete

A Hetes, avagy egy E66-os élete

Váltó javítás

2022. július 18. - seepheerd

Épp vidéken (nagyon távoli vidéken, a déli féltekén) evett a fene, amikor barátnőm hívott: világít a műszerfal mint a karácsonyfa, és vészjósló üzenet jelent meg a displayen: gond van a váltóval, vezessen finoman.

capture.JPG

 

Hazajutott, leállította, onnan aztán sehova: nem lehetett sebességbe tenni. Sógorom - aki profi autószerelő Londonban - épp hazalátogatott és hozta a diagnosztikai készülékét, rádugva kiderült, hogy a 3-as solenoid (elektromágneses szelep) beragadt, vagy rosszul érintkezik, vagy halott.

A hibakód: P0795.

Részletes leírás a hibáról itt található: https://www.engine-codes.com/p0795_bmw.html

A legközelebbi váltójavítással foglalkozó szervíz 100km-re van, gurulni nem lehet, egy solenoid csere nem akkora ügy, hogy rakéta tudós kelljen hozzá. Persze elcseszni el lehet rendesen, de sógorom bíztatott: meg tudod csinálni.

Megrendeltem a cuccokat: akkor már kicserélem a tömítéseket is a váltóban, plusz az összes solenoidot, és ugye új szűrő, olajcsere, ha már szét van szedve. Amúgy is gyanús volt az előző tulaj által a 180ezres szervíznél végrehajtott váltó szűrő csere, mivel a számlán a szűrő mellett csak 1 liter olaj szerepelt...

Amikor hazaértem, én is ránéztem INPA-val a váltóra, az a P0970-es kódot írta (cégenként változó a kód ugye), és ugyanúgy a 3-as solenoidot jelölte meg hibásnak (Electric pressure regulator 3 control circuit - low, vagyis a 3-as számú elektromos nyomásszabályozó vezérlő áramkör - alacsony):

:

error5.JPG

Töröltem a hibatárolót és ezzel együtt az adaptációt (ööö... az eddig tanult váltó beállításokat) is visszaállítottam, vagy lenulláztam.

Nosza autómentő, hogy a garázsba szállítsuk Mobit, mivel moccanni nem tudott. Ahhoz, hogy egy ilyen problémával rendelkező autót mozgatni tudjunk, két dolgot kell megtenni előtte:

- oldani a kéziféket

- "semlegesbe" kapcsolni a váltót

Mindkét feladat egyszerű, a kézifék oldásához a szerszámkészletből elővesszük az erre a célra rendszeresített szerszámot, ami egy rugós hüvellyel ellátott rúd, egyik végén hatszögletű kiképzéssel (ez megy a kézifék megfelelő nyílásába), másik végén egy 10-es kulccsal hajtható anyával (ezzel forgatjuk).

A fotón látható a hajtórúd, az EÜ csomag alatt bújik:

 

xv-1.jpg

 A rugó ellenében be kell tolni ütközésig és ott tartani, közben az óramutató járásával ellentétesen (balra) tekerni egy 10-es skulccsal. Nekem olyan 6-8 fordulat után érte el a végét: ez az a pont ahol megakad, nem szabad erőltetni tovább!

 

xv-2.jpg

A sebváltó üresbe állítását (rögzítőfék, parkoló zár, vagy szabatosan parking pawl) ezzel a szalaggal érhetjük el. Ehhez a  kormányoszloptól balra, a műszerfal alatt találunk egy fehér korongot, bevágással. Abba illesztünk egy pénzdarabot és elfordítva lenyílik az ajtó, azzal együtt kiesik a szalag is.

A zár működése:

https://www.youtube.com/watch?v=BhIIU70Q1aU&ab_channel=GaryFerraro

Figyelem! A szalag meghúzásával "üresbe" kerül a váltó, vagyis megszűnik a "parking lock", vagyis a kardán rögzítése, ezáltal az autó szabadon gurulhat! Mindenképp gondoskodjunk az esetleges elgurulás megakadályozásáról!

(Amint a kocsi a helyére kerül, ne felejtsük visszazárni, ehhez a szalag tövénél kitapintott műanyag elemeket kell összenyomni, majd visszarakhatjuk az egész cuccot a helyére)

20220718_115828.jpg

 

Közben megérkeztek a megrendelt cuccok is, ezúton is köszönet a Kornax Kft-nek (Gábor Tamásnak különösen):

xv-3.jpg

xv-4.jpg

xv-5.jpg

 

Első lépésként levettem az akksi negatív saruját.

Az aknán állva a váltó feltöltő nyílásának kilazítása következett, ami elvileg 35Nm nyomatékkal lett meghúzva. Nekem egy másfél méteres rúddal megtoldott 8-as imbuszkulcs oldotta meg ezt a feladatot...

:

xv-7.jpg

 

Levettem a váltó alsó borítását, ami egyben az olajszűrő is:

xv-8.jpg

Tipp: a motor felőli oldalon álljunk, és a leeresztő csavar irányába döntsük kissé a deknit, mivel még jócskán van benne ilyenkor olaj.

A két mágnest megvizslatva láttam némi fémes iszap lerakódást (később a mechatronic egyes részein is találtam ebből a szürkés trutyiból keveset).

Itt látható a mechatronic egység, ami a váltót vezérli (az olaj csöpögni fog mindenhonnan, míg alatta dolgozunk). Látszik, hogy az eredeti solenoidok vannak még benne, az új készletben a zöldeket kékre cserélték, valamint a "sárgák" is igazi sárgák:

xv-9.jpg

A kardán zárat (angolban Parking Pawl) vezérlő szerkezetet érdemes megfigyelni az alábbi ábrán. Az 1-es jelű mozgató bowden vége 2-3 mm-rel távolabb kell legyen a mozgató kartól, az 2-es jelű karnak pedig a mozgató rúd bevágásában kell állnia. Amikor levesszük a váltót, ezt a kart a rugója elfordítja, és nem lesz egyszerű (ha egyedül vagyunk, mint én) visszahelyezni a mechatronik egységet, ezért célszerű a külső részen kábelkötegelővel ebben a pozícióban rögzíteni (összeszerelésnél majd mutatom):

xv-10.jpg

 

A következő lépés a kábelcsatlakozó oldása az összekötő elemtől (én így hívom azt a hengeres, tömítőgyűrűkkel ellátott hüvelyt, amely a mechatronikon található aljzatot segíti összekötni a külső csatlakozóval, közben megakadályozza, hogy olaj jusson ki a váltóból). Az 1-essel jelölt kis nyúlványt benyomjuk, majd a fehér részt lefelé húzzuk, ütközésig:

xv-11.jpg

 

Így fog állni:

xv-12.jpg

 

Most jön a nőgyógyászati rész, legalábbis ők előnyben lennének itt. Az alábbi fotón már szétcsatlakoztattam a külső kábelt. Ahhoz el kell fordítani egy füles gyűrűt az úramutatóval ellentétes irányba, gyakorlatilag felfelé tolni egy csavarhúzóval a fülnél fogva. Ezután a csatlakozót (1-essel jelölve) félretoljuk.
A 2-essel jelölt hüvelyt kell kihúzni a váltó nyílásából, ehhez csavarhúzót, az ujjainkat, bármit használhatunk, nekem a csőszerelő fogó csőre segített:

xv-13.jpg

 

Miután eltávolítottuk a hüvelyt, kicsavarozzuk az összes T40-es torx csavart, a többit nem bántjuk! Eleve kisebb méretűek és a fejük is laposabb.

Szóval a vastagabb fejű csavarokat szedjük csak ki, de ha így is bonyásnak tűnik a dolog, a solenoidokat tartalmazó csomaghoz kapott melléklet egyértelműen eligazít.

Ez a papírlap ezért is fontos, mert a meghúzási sorrend is ott található, vissszarakásnál elengedhetetlen!

xv-13a.jpg

 

 Egy is kis tájékoztató a solenoidokról (E-type, vagyis elektromos parking lock-os verzió):

id-solenoidss.JPG

Minden a helyén, kezdhetjük az irodai munkát.

Figyelem!

A mechatronic elektromos csatlakozója fokozottan érzékeny akár a statikus elektromosságra is, óvjuk a csatlakozót mindenfajta érintéstől, érintkezéstől!

(Hivatalosan létezik erre egy zárókupak, BMW szervizekben. Itt a mi felelősségünk az, hogy miként oldjuk meg, de mindenképp ügyelni kell erre, mert tönkrevéghatjuk az elektronikát egy rossz mozdulattal.)

xv-14.jpg

xv-15.jpg

Az első lépés az elektonikát tartalmazó rész eltávolítása, mivel annak csatlakozói a solenoidokba csúsznak. A most eltávolítandó csavarokat szintén a korábban említett nyomtatvány mutatja, és egy T30-as torx fejre lesz szükségünk ehhez.

A csavarok eltávolítása után óvatosan emeljük le az elektronikai részt, egyenletesen lazítgatva mindenütt. Két vezetőrúd biztosítja a pontos elhelyezését ennek a modulnak, azokon csúsztatva kell leemelni a hidraulikus tömbről.

Ezt követően le kell vennünk a solenoidokat rögzítő lemezt:

xv-16.jpg

 

Most már cserélhetők az elektromágneses szelepek, eltávolításukat megkönnyíti egy a fémet nem sértő műanyag eszköz (én a patent eltávolító készletből organizáltam).

Egyenként húztam ki a solenoidokat, majd a helyére - ugyanabba a pozícióba forgatva - toltam vissza az újat, ügyelve a színkód egyezésre. Mint említettem, a zöldeket kékre cserélte a ZF:

xv-17.jpg

 

Ez az oldal kész, a jobb szélső, zöld solenoidhoz tartozó rudazatot is kicseréltem.

xv-18.jpg

 

 Az átellenes oldalon egy solenoid található csak, itt már a visszaszerelésnél a nyomatékkulccsal való meghúzást láthatjuk, de kiszerelésekor nagyon kell ügyelni arra, hogy a solenoid előtt egy műanyag hüvely található, melyet rugó szorít neki a solenoid fejének, és kivételekor az kilökődik. Ilyenkor kirepülhet a rugó is, sőt mögötte egy acélgolyó is található a furatban, ezekre mindenképp ügyeljünk!

xv-19.jpg

 

Ha kiugrott a kis hüvely, azt úgy kell visszatolni a rugóval a furatba, hogy a "koronás" feje kifelé nézzen:

xv-19a.jpg

 A solenoidokat lefogató lemez, valamint az elektronikus részt a hidraulikus tömbhöz fogó csavarokat 6Nm erővel húzzuk meg.

Rakjuk vissza az elektronikus modult és azokat a csavarokat is 6Nm erővel húzzuk meg.

Ne felejtsük el a jobbszélső solenoid rúdján található stiftet visszapattintani a csúszka (pozíció szenzor) megfelelő részébe!

20220716_173621.jpg

 

Helyezzük be a "bridge" tömítést. Ez két kemény négyzet alakú, középen összefogott műanyag elemből áll, amelynek alsó és felső részén is gumitömítés található. Idővel ezek az elemek elrepedhetnek, ezáltal elengedik a nyomást (a hibakód ilyenkor többnyire 507C vagy 507D), ennek kiküszöbölésére már kapható alumíniumból legyártott "bridge" tömítés is.

 xv-20.jpg

 

Cseréljük ki a négy tömítést (itt még a régi tömítések láthatók, az újak kiemelkednek kb. 1mm-nyire). A sebességváltó ívét követve 2 rövid, egy közepes és egy hosszú tömítés jön ide. A régiek eltávolítására egy hegyes végű kampóval ellátott, néhai kis csavarhúzó szolgált (hegyesre köszörültem a végét):

xv-21.jpg

 

Mehet vissza a mechatronic egység a helyére. Mint említettem, a munkát megkönnyíti, ha a szétszerelés előtti pozícióba rögzítjük a "kardán zár" karját, az alábbi ábrán dróttal oldottam meg, az látható jobbra. A nyíllal jelölt karnak be kell csúsznia a mozgatórúd kivágásába, különben nem tudjuk felhelyezni a mechatronic tömböt a helyére. Ha nem rögzítettük volna, akkor sincs nagy baj, csak egyik ujjunkkal nyomni kell a szerkezetet mozgató kart a váltó külső részén, miközben felfelé toljuk a mechatronic tömböt. Csak akkor fog beülni a helyére, ha a mozgató kar a mgfelelő pozícióba kerül (beugrik a helyére), ezt mindenképp ellenőrizzük a csavarok meghúzása előtt.

xv-23.jpg

 

Itt látható a helyes beállítás. A mozgató nyelv a solenoid rúdjában, a bowden fej és a mozgató kar között 2-3mm rés. Ha ez nem lenne így, a bekarikázott lemez fellazításával a bowden feje állítható:

xv-24.jpg

 

Miután felhelyeztük a mechatronic egységet, a megfelelő sorrendben meg kell húzni a csavarjait 8Nm erővel (itt is követni kell a csomaghoz mellékelt ábrán látható sorrendet).

Ezután be kell csúsztatni a mechatronic csatlakozót a kábelköteg csatlakozójával összekötő hüvelyt. Ezen egy kis "pöcök" látható belül, elvileg annak alsó helyzetbe kell lennie, így toljuk lassan forgatva, amíg érezzük, hogy betalált a helyére (felső pozícióban kell lennie).

sleeve.JPG

Miután megfelelő mélységig nyomtuk, a mechatronicon található fehér rögzítő részt toljuk fel ütközésig.

Dugjuk be a kábel csatlakozót az összekötő hüvelybe és fordítsuk el a rögzítő gyűrűt óramutató járásának megfelelően (jobbra), amíg az egy hallható "click"-kel a helyére kerül.

Ezután a normál olaj és szűrő csere procedúrát kell végrehajtani, amely majd a következő bejegyzésben kerül részletezésre. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://730ld.blog.hu/api/trackback/id/tr8017885447

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása