Mindenki így ismeri, pedig a hivatalos neve: szélvédő burkolat (a TIS mint Cowl Panel Cover hivatkozik rá), RealOEM-ben itt találjuk, a 9-es számú, sárgával kiemelt alkatrész.
Az ára valamikor régesrég eléggé barátságos volt, ma közel négyszer annyiba kerül (76 300Ft):
Persze megfogja a leveleket is, de az igazi feladata a szélvédőről lefolyó esővíz elvezetése.
A régi gyalázatosan nézett ki, már ami megmaradt belőle, az idő UV foga megette:
Bőven ideje volt már a cserének, itt az új "levélrács", hála a Kornax Kft-nek és Gábor Tamásnak:
Első lépésként felnyitjuk a motorháztetőt, majd felkészülünk az alábbi lépésekre:
1 - Ablaktörlő karok eltávolítása
2 - A gumitömítés eltávolítása
3 - A levélrács eltávolítása
Az abalktörlő karok csavarjait burkolat takarja, első lépésként azokat kell lepattintani:
Láthatóvá válik a csavar, illetve az ablakmosó folyadék csöve, valamint a fűtés vezetéke. A jobboldali (innen nézve, vagyis a vezetőülés felöli) karról nem fontos ezeket eltávolítani, szépen kihajthatók a karral együtt a motortérbe.
Figyelem: a vezető oldali kar két különleges alátétet is tartalmaz, ezeket ugyanúgy kell visszarakni!
Az ablaktörlő karok az esetek 99.99999%-ban jól rágyógyulnak a csavarszárakra, ezért beszereztem egy ilyen kis leszedőt, pár ezer forint, de nagyban megkönnyíti a munkát.
Először a középső alu csavarral betámasztjuk a két lehúzó karmot, majd a csavarszár végére illesztve a középső orsó végét, a felső karral addig tekerjük azt, amíg az ablaktörlő kar leugrik a helyéről. Egyszerű, mint a faék:
Az utasoldali kart dupla csavar fogja, de ami a lényeges, itt már szét kell kapcsolni a fűtés vezetékét (1) és az ablakmosó folyadék csövét (2), itt. A szürke gyűrűt eltoljuk a nyíl irányába, ekkor könnyedén lejön a csonkról a gumicső. Visszaszereléskor a gyűrűt az ellentétes irányba toljuk, miután ráhúztuk a gumicsövet a csonkra. Óvatosan, mert nagyon törékeny minden!
Ezután lefejtjük a "rácsról" a tömítést:
Majd kifeszegetjük a rácsot tartó patenteket:
Ügyeljünk arra, hogy a bent maradt régi patent darabokat is eltávolítsuk, mielőtt az új rácsot beszereljük. Az alábbi fotón az 1-essel jelzett patentek kijöttek, a 2-es jelűek egy része bent maradt:
Az óvatosan leemelt rács alsó felén találjuk a vezetékeket tartó füleket (2), illetve az átvezető tömítést (1). Utóbbit kiemeljük a helyéről, megtisztítjuk, mert kell az új rácshoz:
Miután megtisztítottuk az új rács felfekvő felületeit, a beszerelés a kiszerelés fordított sorrendje:
- Bepattintjuk az új rács alsó részén a fülekbe a fűtés vezetékét, valamint a mosófolyadék csövét és az átvezető tömítést
- Helyére rakjuk a rácsot, ügyelve, hogy a két vég kialakításai becsússzanak a megfelelő helyekre
- Ellenőrizzük, hogy a patentek lyukakhoz kerüljenek és bepattintjuk azokat.
- A két szélet eligazgatjuk, hogy tökéletesen illeszkedjenek mindenütt.
- Visszarakjuk az ablaktörlő karokat, és beállítjuk azokat úgy, hogy a lapátok a szélvédő alsó részén, a rácshoz közel álljanak.
- Az utasoldali karon visszacsatlakoztatjuk a fűtés vezetékét és a mosófolyadék csövét. Visszapattintjuk az ablaktörlő karokra a burkolatokat.
- Örülünk!