Körforgalom, kanyarodás normál sebességgel, egy dübbenő hang hátulról. Fülelés, semmi furcsa. Pár kilométer után újabb dübbenés, csikorgó hang. Teljesen rendszertelenül, de legtöbbször kanyarodáskor. Mindez a jobb oldalról hallatszott - érdekes módon. Jobb oldalon a kereket leszerelve semmi különös nem látszott.
Na de a bal oldalon!
A kesely pohassza meg az ángyélusát: eltörött a stabilizátor összekötő rúdjának felső menetes szára, így az kiesett onnan és a stabilizátor szabadon garázdálkodhatott.
Jobban körbenézve az is kiderült, hogy mi okozta a csikorgó hangot: a féltengelyhez szoruló stabilizátor rúd, akkor, amikor a karosszéria billent:
Szerencsére sem azt, sem mást nem tett tönkre, kiszerelés után pedig közelebbről is szemügyre lehetett venni az összekötő rudat (hivatalos nevét nem tudom, illetve angolul igen, ott stabilizer link-re hallgat a keresztségben):
Hoppá! Vajon mi az ördög okozhatta a törést? Géptan tanulmányaimra emlékezve arra jutottam, hogy vagy anyaghiba, vagy helytelen szerelés következtében a menetes rész megrepedt, jó ideig így működött, erre utal az eloxidálódott (oppárdon: rozsdás) rész (az általam húzott vonaltól balra):
Nosza, rendeljünk!
Az XXX üzlet webáruházában már lehet keresni adott típusra, gyakorlatilag a Real OEM oldal jön fel, kiválasztom a kocsi típusát, hátsó felfüggesztését, stabilizátorát (különös tekintettel a dynamic drive/active stabilizer opcióra), és innen az összekötő rudat/pálcát. Fasza, van, FEBI, jó lesz az, megrendelem, megérkezett, hogyazaretkeslábúoltáronbiciklizőkörülmetélthollandrozsdamentesekévelszántólaposfogúgörbeorrú mindenit! Nem jó!
A felső menet M10-es, nekem pedig ott is M12-es kell! Ráadásul jól láthatóan rövidebb is:
Az, hogy lespórolják az alátétet, már meg sem lepett... Nosza, kutatás!
Ez itten a sima stabilizátor és alkatrészei, aláhúztam a lényeget:
Na most, ami nekem jó lenne, az ez:
Kifogok én rajtad! Beírtam a cikkszámot a gugliba és hopp, már hozta is az YYY üzlet oldalán az én Febi cuccosom, alul és felül is M12-vel.
Jól látszik a különbség, ha máshogy nem, a cikkszámon. A sima stabilizátorhoz a Febi 19670 jár, az aktívhoz pedig a Febi 26132:
A rúd pedig:
A beszerelés egyszerű, mint a faék, bár némi nőgyógyász kézügyesség azért kell hozzá a fenti szűk tér miatt. Felemeltem az autót, levettem a kereket és egy 19-es csillag kulccsal, valamint egy, az ellentartáshoz megfelelő imbusz kulccsal meghúztam az anyákat, természetesen az előírt nyomatékkal.
A másik oldalon minden rendben lévőnek tűnt, nem kotyog egyik gömbfej sem. Hasonló jókat kívánok mindenkinek!