A Hetes, avagy egy E66-os élete

A Hetes, avagy egy E66-os élete

Ablakemelő szerkezet csere

2022. szeptember 23. - seepheerd

Mivel néha hallattszott már egy halk reccsenő hang, előzzük meg a baleseteket alapon megrendeltem egy új ablakemelő szerkezetet, tanulva a pár hónapja az E46-on történtekből. Ott teljesen kiugrott a bowden a dobból, kézzel kellett feltolni az ablakot és faékkel rögzítettem, amíg sor került a szerkezet cserére.

Legegyszerűbbnek az Autodoc tűnt rendelés szempontjából, bár a Schmiedmann-nál volt eredeti 95 ezer körül, ez 24-ből megvolt. Feleslegesnek tartottam megvenni az eredetit, amikor azt sem tudtam, hogy mi a baj.

Ott többféle is volt, exhasra egy Sparkot választottam, jött is pöpec dobozban:

rendeles.jpg

Kicsomagolvaa zt láttam, hogy finoman be van olajozva ott ahol szükséges, gondolom a rozsda ellen, mert azért a zsír az időtállóbb egy ilyen szerkezetnél.
Igazán akkor látszott a különbség, amikor már kiszereltem az eredetit, de ne vágjunk a dolgok elé.

20220803_154018.jpg

Az első dolog az ajtó burkolat leszedése, kezdjük a csavarokkal. Azt a trükköt gondolom mindenki ismeri, hogy a takaró kupakokat megflelő ponton megnyomva azok kifordulnak, és nem kell késheggyel összecseszni a felületet:

20220804_062404.jpg

 

Kiszedjük a csavarokat a megfelelő torx csavarhúzókkal, ne feledjük az 5-össel jelöltet sem!

20220804_062742.jpg

A fekete kupak alatt bújik az 5-ös.

20220804_065839.jpg

 

Jöhet a patentes rész, ehhez egy ilyen műanyag célszerszámot használtam a készletből:

20220804_064053.jpg

 

Mielőtt továbbmennénk, ügyeljünk arra, hogy kb. 140 -145 mm-re leengedjük az ablakot. (TIS-ben benne van a pontos szám, sajnos új a laptop és egyelőre nem találom az új TIS-t, a régi bezárt...)

20220804_070922.jpg

Ennek azért lesz fontos szerepe, mert csak így férünk majd hozzá az ablaküveget a mozgatószerkezethez rögzítő csavarokhoz.

Ezután levehetjük az akksisarut, hogy ne legyen gond a légzsák visszajelzővel, miután szétkapcsoltuk a légzsák vezetéket...

Az ajtó külső és belső burkolatának eltávolítását korábban leírtam (Azok a fránya ajtók alatt, 2020. szeptember 09-én),  azt kell követni, gyakorlatilag minden vezetéket szét kell kapcsolni és a burkolatokat félrerakni. Az ábrán látható vezetéket nem szükséges, a belső burkolatot így is el tudjuk tenni az útból:

20220804_073053.jpg

 

Most ugrik a majom a vízbe!

Az alábbi ábrán látható két csavar tartja az ablaküveget az emelőszerkezetben, ezeket kicsavarva az üveg kiemelhető.

20220804_073106.jpg

 

Én nem vettem ki teljesen, a lényeg az, hogy az ablakemelő szerkezet felső csavarjaihoz - amelyek az üveg mögött lennének - hozzáférjünk. Itt láthatók a felső csavarok nyílásai:

20220804_074903.jpg

Itt pedig az egyik csavar. A trükkös az, hogy csak vékony szárral lehet benyúlni a nyíláson, jobb ha beszerzünk tehát egy EU12-es fordított torx hüvelyt (biztosan van ennek szép magyar neve is, csak nem találom):

20220804_074916.jpg

 

Leszedjük az alsó csavarokat is, ezek trükkösek az eredetin, egyszerűek az új szerkezeten. A baloldali egyszerűen elérhető:

20220804_074538.jpg

A jobb oldalihoz javasolja a leírás, hogy vegyük ki az ajtó teleszkópot, de trükkösen ki lehet csavarni ezt is, kell egy olyan erőfogó, vagy mi a csuda (fogó, aminek be lehet állítani a pofa távolságát és rácsattintva a fogantyúra egy kart, baromi erősen szorít... na).20220804_074541.jpg

Erről van nagyba' szó, ezzel a fogóval megfoghatjuk a csavarfejre rakott dugóskulcsot:

20220804_093101.jpg

 

Ne felejtsük le széthúzni az ablakemelő motor csatlakozóját:

20220804_074931.jpg

Ezekután vágjuk le a kábelkötegelőt a kereszttartóról (hozzáfogja az átlós bowdent), illetve a motort rögzítő bilincset, szintén a kereszttartóra rögzül:

20220804_131433.jpg

Most már kiemelhetjük a szerkezetet némi nőgyógyászati rutinnal. Azt figyeljük meg, hogy milyen magasságban állnak a csúszkák, kb. ugyanide lőjjük be az új szerkezeten is azokat (fekete a régi/eredeti, az ezüst az új szerkezet):

20220804_131853.jpg

 

Közelebbről megvizsgálva azt láttam, hogy az "A" vájatból kiugrott az '1'-es és ezért a "2"-es nem tudott a helyére menni. Ennek oka a sarkokon elkopó vezetőgörgők, mint youtube videókból kiderült, elvileg javítható. Ha lesz időm, elbíbelődöm velük.

Átraktam a motort az új szerkezetre, majd ment minden vissza a helyére. Ne feledkezzünk meg a motor rögzítéséről és a kábelkötegelős rögzítésről sem!
20220804_163726.jpg

Miután visszaraktuk az akkumulátorra a sarut, figyelmeztető jelzést kapunk, az ablakemelő (regulátor) inizializálása szükséges!

Ehhez a következőket kell tennünk:

1) Indítsuk be az autót.
2) Vigyük le az ablakot a legalsó pozícióba a saját gombjával (nem a vezetőülés melletti vezérlés gombjával, ha másik ablaknál szükséges az inicializálás). Az ablak gyakran le akar állni eközben, de folytassuk, amíg le nem ér teljesen.
3) Engedjük el az ablak kapcsolót.
4) Nyomjuk le és tartsuk lenyomva a kapcsolót (lefelé állásban) kb. 18 másodpercig (lényeges, hogy 15 és 25 másodperc között engedjük el!)
5) 18 másodperc elteltével azonnal húzzuk felfelé állásba a kapcsolót és tartsuk így meg.
6) Miközben továbbra is így tartjuk a kapcsolót, az ablaknak egészen felfelé kell haladnia, majd ismét lefelé kell mennie, és végül még egyszer egészen felfelé.

A 6. lépés után az ablak ismét normálisan kell hogy működjön.

A hivatalos BMW leírást is bemásolom:

Inicializálás

Az elektromos ablakemelő motor vagy az ajtómodul cseréje és az elektromos ablakemelő mechanikai rendszerének minden javítása után inicializálást kell végezni. Az inicializálás arra szolgál, hogy a becsípődés elleni védelmet hozzáigazítsa az elektromos ablakemelő rendszerhez. Az inicializálási eljárás két részre oszlik, az egyik a szabványosítás, a másik a karakterisztikus görbe megtanulása.

Szabványosítás alatt azt értjük, hogy a rendszer "megtanulja" az elektromos ablakemelő mechanikus végütköző állásait (lent és fent).

A jelleggörbe megtanulása esetén az elektromos ablakemelőben fellépő mechanikus záróerők kerülnek rögzítésre (ennek a becsípődés elleni védelem során van feladata).

Az inicializálást minden ajtón annak saját elektromos ablakemelő kapcsolójával kell végrehajtani!

Az inicializálás vezérlési eljárása:

Nyomja meg az ablak „nyitás” kapcsolóját a második kapcsolási pozíción túl. Amikor az ablak elérte az alsó véghelyzetet, működtesse a kapcsolót legalább 15 másodpercig, de legfeljebb 25 másodpercig.

Ezután engedje el a gombot, és azonnal húzza felfelé a kapcsolót az „ablak bezárása” pozícióba. Ne engedje el a kapcsolót a folyamat során, tartsa így!

Az ablak most a legfelső végső pozícióba kerül, megáll, majd lemegy az alsó végső pozícióba, ismét megáll, majd visszaáll a felső végső pozícióba. A kapcsolót végig ott kell tartani a kapcsolódási ponton túl húzva, zárás módban a teljes eljárás során.

Miután az ablak elérte a felső végső pozíciót, az inicializálás befejeződött.

Fontos!

Biztosítani kell, hogy az inicializálás során legalább 12 V-os fedélzeti tápfeszültség legyen, ellenkező esetben az elektromos ablakemelő inicializálása nem lehetséges (legjobb, ha jár a motor).

A becsípődés elleni védelem a teljes inicializálási folyamat alatt nem működik.

Vészhelyzeti művelet

Ha nincs érvényes jelleggörbe, akkor az egyérintéses zárás funkció nem érhető el. Ha nincs szabványosítás, az Automatikus nyitás funkció is le van tiltva. Ebben az esetben az ablak minden gombnyomással csak körülbelül 2 cm-t mozdul el a kívánt irányba.

Ennyi lett volna, leírva eléggé bonyolultnak tűnik, de nem az. Inkább tökölős, főleg a burkolatok le és felrakása.

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://730ld.blog.hu/api/trackback/id/tr4717938138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása