A Hetes, avagy egy E66-os élete

A Hetes, avagy egy E66-os élete

Egy... avagy: ismét tanultunk valamit

2019. augusztus 24. - seepheerd

Minden gond nélkül letekerünk 2100 km-t, és akkor itthon, állás közben megbolondul? Na neeeee!

Másfél hónapra elszólított a kötelesség, tevéket nézegetni: http://mayree-uh-uh.blogspot.com/2019/07/amolyan-teves.html

Hazajöttem, leszedtem a ponyvát, hogy végre kicsit körbenézzek a birtokon. A legnagyobb bárdis takaró majdnem rövid, de azért tette a dolgát, bár több helyen oszlásnak indult, idő előtt.

66175499_718053618645075_6175970690257125376_n.jpg

 

Beültem, bedugtam a kulcsot és hoppá: az iDrive csak a rádió menüjét volt hajlandó mutatni, de semmit nem tudtam abból a menüből sem kiválasztani, az iDrive kereke szabadon pörgött.

A hátsó ülés iDrive-ja működött, de ott is csak a rádiót, cd-t, hangerőt, ilyesmit tudtam kezelni, bár teljes hozzáférés van engedélyezve, vagyis elvileg minden funkció elérhető innen is.

Hm, fejvakarás, az első gondolat az akksi környékére vitt, ugye mindenki azt mondja, hogy a 7-es érzékeny a villanyra. Ugyan a biztosítékoknál OFF-ra toltam a fogyasztókat megritkító kapcsolót, amelyet a manual javallott hosszabb állás esetére, de azt is felemlegette, hogy másfél hónap után illik tölteni az akksit.

Megnéztem, 12.44 voltot mutatott a műszer, töltsük, mivel elvileg 12.66 V lenne a teljesen feltöltött cuccos. Ráraktam a majdnem új vackot, pfejj, ezmiez?! Csak 12.6-ot tolt bele. Ménem többet? Aztán lassan nőtt a töltőfeszültség, 12.8, 13.05 és így tovább, gondolom annak függvényében, ahogy töltődött az akksi. Persze ez is elmarad a generátor 14.3 V környéki töltésétől (persze ezt még régen tanultam, most ki tudja ebben a modern világban mennyi az annyi, vagy épp az is változó mamár).

Sajnos 2-3 óra múlva le kellett vennem a töltőt, mert mennünk kellett, de másnap folytattam. Újra 3-4 órát volt rajta a töltő és csak nem akart megzöldülni az a lámpa, amely a teljes töltést jelentette. Az iDrive továbbra is csak zenét volt hajlandó szolgáltatni, bár a motor pöccre indult mindig.

G. úr - elmondása szerint - alig fél éve rakott be új akksit, fel is tanította, de azért éltem a gyanúperrel, hogy mi van akkor, ha eladás előtt kicserélte? Régi mondás felénk az, vasúti átjáróhoz közeledve, hogy "vasutasban nem bízunk", ezt most kiterjesztettem ügyvédre is. Kiszedem, elviszem akksishoz.

Mint tudjuk, a pótkerék mellett, a jobb oldalon lenyitható biztosíték panel alatt található az akkumulátor. Felhajtva és eltávolítva a csomagtér szőnyeget és a pótkerék takarót, ez a látvány fogad. A pótkereket ki kell hajítani, hogy majd kicsúsztathassuk az akksit.

akksi0.jpg

A jobb oldali panel ajtót lehajtva a biztosítékokhoz - és pár combos kábel csatlakozóhoz - jutunk:

akksi1.jpg

Behajolva és lefelé kukkantva ott lapul az emelő, ezt is el kell távolítani, a nagy piros tekerentyű fellazítása után.

akksi2.jpg

Az emelőt befogadó műanyag elemet kipattintva láthatóvá válik az akksi mindkét saruja:

akksi3.jpg

A két, nyíllal jelölt csavar szorítja össze a sarukat az akkumulátor pólusain, egyben én valami plusz dolgot láttam oda csatlakozni, jókora biztosítékkal a pozitív pólusnál. Vagy az útólag beszerelt és deaktivált riasztó tápja, vagy valami más (mindenesetre visszaszerelés előtt azokat eltávolítottam a saruról). Fellazítva a csavarokat leemelhetjük a sarukat, először a negatívot, és miután azt biztonságosan elhelyeztük valahol, jöhet a pozitív is.

Az akksi sarkát rögzítő elem csavarját kitekerve az akkumulátor a pótkerék fészkébe kicsúsztatható, persze ügyelni kell a szellőztető csőre (szürke műanyagcső a bal oldalon), azt először húzzuk ki a kocsi padlólemezének lyukából.

akksi4.jpg

Meg vagy, koma!

akksi5.jpg

Szóval egy VARTA H15 Silver Dynamic, 12 voltos, 105Ah-ás és 950A indítóáramú akksi lapult a kocsiban, mégpedig AGM kivitelben. Az AGM az Absorbed Glass Mat rövidítése, ami egy új technológia és ódákat zengenek róla. Akit érdekel, itt utána nézhet, a lényeg, ezek az akksik bőven 13 V fölött számítanak töltöttnek.:

https://www.varta-automotive.com/en-be/technology/agm-battery-technology

Bepakoltam Hotikába az akksit, irány kedvenc üzletem, ahol rögtön kezelésbe is vették. Még mindig 12.44 volton állt a töltöttség (hála az égnek, egész éjszaka rajta volt a töltő, csak sajnos az nem kapott áramot :)), de a mester szerint semmi gond az akksival. Megmérte az indító áramot is, 1015A-t mutatott a műszer. Ügyvéd úr woodoozása felfüggesztődött.

Hazagurultunk, ráraktam töltőre (most már figyeltem arra, hogy be is legyen dugva a konnektorba), lassúra állítottam és otthagytam éjszakára.
Másnap vígan világított a zöld, teljes töltöttséget mutatott. Rápattintva a műszert, az 13.66V-ot jelzett.

Ment vissza a helyére minden, kulcs a helyére, gyújtás és ...... az iDrive úgy dolgozott, ahogy illik :)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://730ld.blog.hu/api/trackback/id/tr9415023044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása