Az úgy kezdődött, hogy elkezdett remegni a kép a displayen, navigálás közben.
Csak pár csík ugrált néha, de egyre zavaróbbá vált, ahogy telt az idő. Végül már csak mákos kép jelent meg, mindenféle színekkel, ugyanez történt a BMW Assist, a Night Vision képernyőkön is, a többi menü kifogástalan volt.
Aztán egy hosszabb állás közbeni zenehallgatást követő napon "se kép, se hang", ahogy a művelt orosz mondaná, ha tudna magyarul.
Jóvan, biztosan lemerült az akksi - bár a "titkos" menüben 12.44 volt látszott -, töltsük fel. Feltöltöttük (a töltő és én, ugye), de semmi változás, továbbra is oroszosan hallgatott a Hetes. Nosza, youtube-os videók alapján szűrjük akkor ki a hibás egységet a MOST buszon, mert ugye csak ott lehet a hiba. Korábban rendeltem a neten egy ehhez használható kütyüt, ami gyakorlatilag nem más, mint megfelelő csatlakozókkal (erről még később) ellátott optikai vezeték hurok.
Mint látható, egy apa és egy anya csatlakozós cucc érkezett a csomagban, naccerű! Lássunk neki. TIS szépen megmutatta hol vannak a trükkök, első lépésben le kellett pattintani 4 darab patentet a csomagtér hátsó faláról, így az azt (és a zárat) takaró fekete műanyag panel leemelhető (fönt bütykök rögzítik elmozdulás ellen, visszarakásakor erre figyelni kell).
Az oldalpanelt három patent fogja lent és egy fent, valamint két csavar bújik meg a csomagrögzítő fülnél egy kipattintható kis műanyag lap alatt. Ezek eltávolítása után a panel félre rakható és nini, mi minden bújik ott meg!
Leszedve a felső részen látható fekete műanyag burkolatot (két patent), valamint a Navi DVD alatti keretből kibányászva, további egységek is előbukkannak, összesen hat:
Lássuk csak:
1-es, a Bluetooth modul, 2-es az erőlködő (Harman/Becker, de hogy ez milyen kicsi!), 3-as a hang modul, a 4-es a Navi DVD meghajtója, az 5-ös a video modul, a 6-os pedig a fejhallgató modul (a hátsó képernyőhöz).
A hibakeresés viszonylag egyszerű, az optikai jel a MOST buszra csatlakoztatott minden egyes eszközbe belép, majd kilép. A nem működő egységből nincs kilépő jel, ezzel megszakad az optikai kör, amely alapvetően így néz ki:
Ha a nem működő egységet kizárjuk egy optikai hurokkal, akkor az optikai jel újra "körbe jár", tehát nem kell mást tennünk, mint egyenként kizárni a modulokat és amikor a rendszer többi része működni kezd újra, megtaláltuk a hibás egységet.
A Bluetooth modullal kezdtem, amelynek az optikai csatlakozója így néz ki:
Pöpecül illett rá az "anya" csatlakozó.
Jött a Navi egység, melynek csatlakozója ilyen:
És hoppá, sem az "apa", sem az "anya" nem volt jó ide. Viszont ha az "anyáról" lepattintom a burkolatot, akkor simán belemegy a csatlakozóba. Mivel egyedül a BT modulhoz kellett az "apa", egy csípőfogóval elvégeztem a műveletet. (Persze azonnal rendeltem másik csomagot, most már ügyelve az ilyen részletekre is)
Végigmentem mindenen, de nem javult meg a rendszer. Hiába csináltam MOST resetet a kesztyűtartóban, hiába vettem le az akksi sarut, semmi nem segített.
Közben egyrészt megfigyeltem, hogy a BT modulnál sem folyamatosan villog a vörös fény, néha hosszú ideig semmi nem történik, másrészt az egyik youtube videóban megemlítik, hogy ha nincsen se kép, se hang, akkor tuti nem a hátsó moduloknál lesz a baj.
Uccu a bontóba, csereberéljünk cuccokat, mivel a display és az ASK nem kerülhető meg hurokkal, azokat csereberéllni kell, illetve még a CD váltó található elöl, de az jól eldugva. A két modul cseréje sem oldotta meg a problémát, vakartuk a fejünket, hogy a tapasztalatnak és a mi tudásunknak vége, itt már csak a piócás ember segíthet. Akkor támadt Péternek egy ötlete és felhívta a "Tanár urat", aki szerencsére hamarosan érkezett és neki is látott a diagnózisnak. Az első kép nem volt rózsás:
Gyakorlatilag a MOST buszon található modulok mind halottak voltak és emellett rengeteg dolog besárgult, összevetve az én korábbi képernyő fotómmal:
Még ott voltam, amikor a Mester (én már csak így hívom) szétkapta a displaybe futó csatlakozót, kiszedett minden egyes vezetéket és hat óra körül halkan mormolt valamit a K Can buszról és arról, hogy lehetséges, kelleni fog egy oszcilloszkóp...
Délután négykor állt neki a dolognak és fél tízkor küldött egy mms-t: minden működik! Másnap szűkszavúan csak annyit mondott, hogy a K CAN busz nem tudta indítani a rendszert, az egyik vezetéken multiméterrel ugyan nem látott szakadást, ennek ellenére nem tudta átvinni a megfelelő feszültséget. Pffff....
Hát így...